Ce metodologie de lucru au controlorii RATB?

Deși nu am anunțat până acum, de câteva zile m-am mutat înapoi în București, ceea ce înseamna că am contact zilnic cu RATB-ul și alte mijloacele de transport în comun. Prin urmare, astăzi am asistat la un scenariu pe care îl găsesc pe de o parte amuzant, pe de altă parte destul de trist.

Așa că, acest articol este un fel de rant, adică un material, sper eu, de critică constructivă, la adresa metodologiei de lucru observată astăzi, într-un autobuz RATB. Probabil că deja vă așteptați la un material în care descriu cum m-am certat cu un controlor, despre modul în care am luat o amendă nejustificată sau ceva pe tema asta.

O să vă dezamăgesc, nu-i despre amenzi, deși modul de lucru pe care l-am observat, putea duce la astfel de situații.

Sursa imagine: reportaj Digi24

Ce s-a intamplat mai exact in autobuzul RATB?

Ei bine, locația exactă este irelevantă. Să zicem că m-am urcat în autobuzul 999, care circula din stația A către stația B. Odată cu mine au urcat 2 sau 3 controlori, care au stat ascunși, probabil după stația de autobuz, fix până în momentul în care a ajuns autobuzul.

In toată agitația, când autobuzul încă era pe loc și cu ușile larg deschise, unul dintre controlori a blocat aparatele de validat cardurile. In mod evident, persoanele care tocmai au urcat în autobuz, circa 13 – 15 persoane, nu au apucat să își scaneze cardurile.

Eu am remarcat ca nu pot scana cardul, apoi am văzut mesajul control afișat pe aparatul de taxare, moment în care m-am panicat și mi-am imaginat că urmează să primesc o amendă.

Acum vine intrebarile:

  • Mă poți sau nu amenda într-o astfel de situație?
  • Cum poți să dovedești că sunt rău intenționat și nu mi-am validat cardul în mod special, când de fapt aparatul de taxare a fost blocat?
  • Care este logica în a bloca aparatul în prima secundă, mai ales într-un autobuz extrem de aglomerat, în care nici dacă vrei să iți validezi călătoria, nu poți ajunge la aparatul. Nu cum este de fapt o speculă ca mai apoi să începi să împarți amenzi celor care tocmai s-au urcat în autobuz alături de tine?

Și cum toate astea nu erau suficiente, intre stația X, de unde am plecat, și până la destinație, au urcat grupuri de către 2 controlori pentru următoarele 3 stații consecutive. Absolut fiecare grup care urca, privea cu uimire ca aparatele sunt deja blocate și că deja există alți colegi de ai lor în autobuz. Treaba asta indică în mod cât se poate de clar o lipsă evidentă de coordonare intre ei.

Nu mă aștept la un răspuns oficial din partea RATB. Sunt sigur ca sunt capabili să ofere unul destul de bine argumentat și cu motive suficient de plauzibile. Totuși, în opinia mea, scenariul de astăzi rămâne unul greșit, care trebuie să fie sancționat.

Un lucru rămâne totuși evident, trebuie să lucram mai mult la educarea oamenilor. Trebuie să ii facem să înțeleagă de ce este important să-și plătească acele călătorii, să înțeleagă că e mai ieftin să iso facă un abonament lunar și că pe termen lung, beneficiile sunt foarte sănătoase.

In cazul în care vă întrebați care sunt astea, vă listez mai jos, pe scurt, o serie de motive:

  • transportul în comun nu are cum să fie rentabil cât timp condițiile sunt execrabile
  • condițiile sunt direct proporționale cu investițiile
  • condițiile depind pe de o parte de bugetul alocat de stat, pe de alta parte de plata serviciilor de către oameni

Cu alte cuvinte, cu cât mai multă lume înțelege și își plătește un abonament, cu atât RATB are mai multi bani pe de investit în infrastructură, autobuze noi și îmbunatățirea serviciilor. Cu cât condițiile sunt mai bune si eficiente, cu atât mai multe persoane renunță la mașini, traficul devine mai lejer, autobuzele întârzie mai putin și tot asa.

In teorie, toate lucrurile astea duc la îmbunatățirea calității vieții în Bucuresti, însă nu se poate realiza fără eforturi susținute. Eforturile astea trebuie să fie atât din partea PMB, cât și a RATB, dar mai ales a oamenilor care prefera să-și valideze călătoria exclusiv la zărirea unui control.

Revenind la RATB si PMB, este destul de ușor de înțeles nemulțumirea călătorilor și motivația de a nu plati. Serviciile sunt destul de proaste, majoritatea mijloacelor de transport nu au aer condiționat, mirosul este oribil, sunt extrem de slab întreținute și nimeni nu pare sa se implice realmente în îmbunatățirea situației asta.

Prea multă birocrație, prea multe vorbe pe tema asta, dar prea puține fapte, spre deloc.

Pasionat de IT, electronică și proiecte DIY?
Abonează-te la canalul meu de youtube!

2 thoughts on “Ce metodologie de lucru au controlorii RATB?

    1. Pe de o parte avem oamenii care nu isi platesc calatorii sau abonament, pe de alta parte controlori care blocheaza taxatoarele inainte ca oamenii sa poata valida calatoria. So yeah… trist.

Lasa si tu un comentariu!